Επίσκεψη στην ΕΣΤΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Επίσκεψη στην ΕΣΤΙΑ ΤΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ
Οι μαθητές στο σχολικό περιβάλλον έχουν μάλλον λίγες ευκαιρίες να καλλιεργήσουν την κριτική σκέψη, τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους, να εκφράσουν τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται το περιβάλλον τους. Συνήθως μαθαίνουν απομνημονεύοντας και επαναλαμβάνοντας. Η σχέση που καλλιεργείται με τη γνώση είναι μάλλον μηχανική και εξωτερική. Στο σχολείο όμως, υπάρχει χρονοδιάγραμμα για την κάλυψη της ύλης, ενώ συνήθως απουσιάζουν εργαστηριακές υποδομές.
Ένας άλλος τρόπος προσέγγισης της μάθησης είναι η βιωματική μάθηση. Οι κυριότερες αρχές της είναι:
· Ενθαρρύνει τον μαθητή να συμμετέχει ενεργητικά στη μαθησιακή διεργασία, να ερευνά, να αναπτύσσει τη φαντασία του και τη δημιουργικότητά του.
· Επιδιώκει την προσωπική νοηματοδότηση και όχι την απομνημόνευση πληροφοριών.
· Κινητοποιεί τους μαθητές διανοητικά και συναισθηματικά.
· Αναπτύσσει την αυτογνωσία των μαθητών.
Συνοψίζοντας μπορούμε να πούμε ότι το βασικό πλεονέκτημα της εμπειρικής μάθησης είναι ότι επιτυγχάνει την ενεργό συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διεργασία. Μειονέκτημά της θεωρείται το ότι είναι χρονοβόρα.
Τα παιδιά των μικρών πόλεων της Φωκίδας έχουν από τη μία το προνόμιο να ζουν σε ένα υγιές περιβάλλον, με εξαίρετο φυσικό κάλλος, αλλά συγχρόνως στερούνται κάποιων ερεθισμάτων τα οποία μπορούν να έχουν παιδιά μεγαλουπόλεων. Έτσι αποφασίσαμε, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μας αποστολής να επισκεφθούμε με καθηγητές και μαθητές των φροντιστηρίων μας την Εστία των Επιστημών στην Πάτρα. Να σημειώσω ότι όπως μας ενημέρωσαν οι υπεύθυνοι της Εστίας είμαστε το πρώτο φροντιστήριο που τους επισκέπτεται.
Η Εστία των Επιστημών είναι ένας εξαιρετικός χώρος για την προώθηση της βιωματικής μάθησης. Αυτό που επιχειρείται, είναι να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με μία άλλη προσέγγιση της γνώσης, πέρα από τα στερεότυπα του κλασσικού εκπαιδευτικού συστήματος. Στηρίζεται στο τρίγωνο παρατηρώ – κατανοώ – δρω, που είναι τελικά ο σκοπός όχι μόνο της διδασκαλίας, αλλά και της ίδιας της επιστήμης.
Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας αρχικά, είδαμε στην είσοδο το εκκρεμές του Φουκώ, που αποδεικνύει την περιστροφή της Γης γύρω από τον άξονά της, πράγμα που πιστοποιήθηκε από τους ίδιους τους μαθητές, με τη βοήθεια βεβαίως των κατάλληλων ερωτήσεων που έθεσαν οι επιστήμονες του ιδρύματος. Στη συνέχεια σε διάφορες αίθουσες, υπήρχαν διαδραστικές εκθέσεις, σε θεματικές ενότητες, όπου οι μαθητές έρχονταν σε επαφή, παρατηρούσαν και προσπαθούσαν να λύσουν προβλήματα που σχετίζονταν με την κατανόηση πρωτογενών αρχών της Πληροφορικής, της Φυσικής , των Μαθηματικών. Τα προβλήματα δίνονταν με τη μορφή επίλυσης γρίφων… Ακολούθως οι μαθητές χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και κάθε ομάδα με τη βοήθεια ενός μέλους του προσωπικού της Εστίας, ασχολήθηκε με την μελέτη ενός επιστημονικού θέματος. Έτσι η ομάδα των μεγαλύτερων, μαθητών ασχολήθηκε με την μηχανή Turing, ένα πρόγονο των σημερινών ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η ομάδα των αμέσως νεότερων μαθητών ασχολήθηκε με το μαθηματικό μοντέλο με το οποίο μπορείς να κερδίσεις ένα παιχνίδι με αριθμούς. Η τρίτη ομάδα των νεότερων μαθητών ασχολήθηκε με την επίλυση του προβλήματος των Πύργων του Ανόι, το οποίο είναι ένα πρόβλημα υπολογισμού πολυπλοκότητας αλγορίθμων. Στην τελευταία φάση εκπρόσωποι της κάθε ομάδας μας παρουσίασαν στο αμφιθέατρο τα θέματα που μελέτησαν. Το μέρος της παρουσίασης είναι η δράση, δηλαδή η ανάπτυξη πρωτοβουλιών, η έκφραση της δημιουργικότητας, αλλά και η ανάληψη της ευθύνης σε σχέση με τη γνώση που απέκτησαν οι μαθητές.
Μετά την ολοκλήρωση της επίσκεψης οι μαθητές εξέφρασαν τον ενθουσιασμό τους γι’ αυτή την νέα εμπειρία. Η επίσκεψη αυτή ήταν και για εμάς τους εκπαιδευτικούς πολύ δημιουργική. Παρατηρήσαμε την μεγάλη ανταπόκριση των μαθητών σε αυτού του είδους την εκπαιδευτική διαδικασία.
Εμείς στα φροντιστήριά μας προωθούμε τη βιωματική μάθηση και πιστεύουμε ότι η γνώση οικοδομείται βήμα βήμα. Στα εργαστήρια μας της Φυσική, της Χημείας, της Πληροφορικής, φέρνουμε τον μαθητή σε άμεση επαφή με το αντικείμενο της μάθησης, έτσι οι νόμοι και οι κανόνες που διέπουν τις Επιστήμες μελετώνται στην πράξη. Οι ίδιοι οι μαθητές παρατηρούν προβληματίζονται, ανακαλύπτουν και δημιουργούν. Με τον τρόπο αυτό προσπαθούμε ώστε τα παιδιά να αγαπήσουν την μάθηση, την οποία προωθούμε τελικά ως αναζήτηση του νοήματος και όχι ως στείρα απομνημόνευση.
Μιχάλης Ηλιάδης
Μαθηματικός των φροντιστηρίων
Παιδεία στην Άμφισσα και
Μάθηση στην Ιτέα
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…