“Γρήγορη και καθολική η ανάκαμψη της Οικονομίας”
Πρόσφατα διάβασα στο economist την εκτίμηση ότι η μεγαλύτερη επίπτωση της πανδημίας σε κοινωνικό επίπεδο θα φανεί μετά την ολοκλήρωσή της, όποτε και αν γίνει. Μιλώ για την εκτίμηση σύμφωνα με την οποία η εκτίναξη των πωλήσεων από το διαδίκτυο δεν θα υποχωρήσει δραματικά μετά το πέρας της πανδημίας με αποτέλεσμα να δούμε λουκέτα σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ταυτόχρονα εκτίναξη της πραγματικής ανεργίας. Συμμερίζεστε και εσείς αυτήν την εκτίμηση; Αν ναι πως σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τη νέα πραγματικότητα που διαγράφεται;
Η αλήθεια είναι ότι η συγκεκριμένη εκτίμηση δεν με βρίσκει σύμφωνο. Πρόκειται για ένα παγκόσμιο εξωτερικό σοκ και η θεωρία λέει ότι η ανάκαμψη θα είναι γρήγορη και παράλληλή σε όλους τους τομείς. Φυσικά η πανδημία επιτάχυνε τις αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα. Οι πωλήσεις μέσω διαδικτύου θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία γιατί εκεί πάει η αγορά, χρόνια πριν την πανδημία. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι τα φυσικά καταστήματα θα κλείσουν. Απλά οι διαδικτυακές πωλήσεις θα αποτελούν ένα παράλληλο, σημαντικό κανάλι πωλήσεων. Είναι στα χεριά των επιχειρηματιών να αδράξουν την εύκαιρα και να προχωρήσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων τους. Για το λόγο αυτό για παράδειγμα έχουμε ειδική δράση ΕΣΠΑ για την δημιουργία ηλεκτρονικών καταστημάτων για τις επιχειρήσεις του λιανεμπορίου. Πρόκειται για τη Δράση e – λιανικό με την οποία επιδοτούνται δαπάνες μέχρι 5.000 ευρώ για την δημιουργία ή την αναβάθμιση ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) των επιχειρήσεων λιανεμπορίου και αναμένεται να ωφεληθούν περισσότερες από 18.000 επιχειρήσεις του κλάδου. Σημειώνω δε ότι στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, τόσο ο ψηφιακός όσο και ο πράσινος μετασχηματισμός των επιχειρήσεων θα καταλαμβάνει το μεγαλύτερο κομμάτι του Επιχειρησιακού Προγράμματος της Ανταγωνιστικότητας, του ΕΠΑΝΕΚ δηλαδή. Σε ότι αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, με το νέο ΕΣΠΑ, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Ταμείο Ανάκαμψης βαδίζουμε, με στέρεα βήματα και με συντεταγμένο σχέδιο προς μια πολύ πιο εξωστρεφή και ανταγωνιστική οικονομία, διασφαλίζοντας μια κοινωνικά δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη.
Κύριε υφυπουργέ η πανδημία συνεχίζει την επέλασή της συμπαρασέρνοντας την τεράστια πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες στην κυριολεξία φυτοζωούν με τις επαγγελματικές οργανώσεις να μιλούν ήδη για χιλιάδες λουκέτα σε όλη την επικράτεια. Έχετε να μας δώσετε πιο συγκεκριμένα στοιχεία; Και επιπλέον πέρα των ήδη ενεργοποιηθέντων χρηματοδοτικών εργαλείων τι άλλο σκέπτεστε να κάνετε;
Με δεδομένο ότι η σημερινή κρίση είναι η χειρότερη από τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και μετά, η Κυβέρνηση επιδεικνύοντας αξιοσημείωτα αντανακλαστικά, δημιούργησε από την αρχή κιόλας της πανδημίας, και συνεχίζει, ένα πλέγμα μέτρων ενίσχυσης της ρευστότητας στην αγορά. Με χρηματοδοτικά εργαλεία όπως η επιδότηση επιτοκίου, το ΤΕΠΙΧ, το εγγυοδοτικό αλλά και την επιστρεπτέα προκαταβολή που απευθύνεται ως επι το πλείστων σε πολύ μικρές επιχειρήσεις. Πάνω από 500 χιλιάδες επιχειρήσεις έχουν ενισχυθεί έως σήμερα. Με τα μετρά αυτά στοχεύουμε στο να κρατήσουμε «ζωντανή» την αγορά και ικανή να ανέβει στο «τρένο της ανάκαμψης» που σύμφωνα με όλους τους κορυφαίους διεθνείς αναλυτές θα ξεκινήσει σύντομα. Σας υπενθυμίζω ότι πολλές φορές η χώρα μας έχει επαινεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την ταχύτητα και την πληρότητα των μέτρων που έχει πάρει έως σήμερα. Συνεχίζουμε όπως είπα με ένα εγγυοδοτικό για πολύ μικρές επιχειρήσεις, με επιδότηση όλου του επιτοκίου όλων των επιχειρηματικών δάνειων, με επιστρεπτέες προκαταβολές που σημαντικό κομμάτι τους δεν θα επιστραφεί τελικά αλλά και με στοχευμένες δράσεις για επιμέρους κλάδους που έχουν πληγεί περισσότερο.
Να περάσουμε στο ΕΣΠΑ που είναι μια από τις δυο σοβαρές αρμοδιότητες σας. Ένα μεγάλο πρόβλημα πουν αντιμετωπίζουν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που επιδιώκουν να ενταχθούν σε κάποιο πρόγραμμα είναι η ιδία συμμετοχή με το σύνολο των τραπεζών να έχει από χρόνια κλείσει τις στρόφιγγες της δανειοδότησης. Πως σκέφτεστε να το αντιμετωπίσετε;
Είναι κρίσιμο να καταστήσουμε απόλυτα σαφές ότι ειδικά για επενδύσεις που επιδοτούνται από το ΕΣΠΑ οι τράπεζες χορηγούν δάνεια γιατί αυτή η επένδυση προσβλέπει στην βιωσιμότητά της επιχείρησης γεγονός που συνεπάγεται με την αποπληρωμή του δανείου και κέρδος και για την τράπεζα. Βέβαια εάν ο επιχειρηματίας είναι στρατηγικός κακοπληρωτής προς την τράπεζα, είτε για ίδιο όφελος, είτε γιατί δεν μπορεί να κάνει σωστή διαχείριση στην επιχείρηση του, τότε η τράπεζα οφείλει να το αξιολογήσει. Να μην ξεχνάμε ότι η τράπεζες δανείζουν τα χρήματα των καταθετών τους και οφείλουν να τα προστατέψουν. Επίσης, η απορρόφηση του ΕΣΠΑ, ειδικά σε δράσεις για επενδύσεις ΜμΕ είναι πρωτόγνωρή τον τελευταίο ενάμισι χρόνο.
Σύμφωνα τις μέχρι σήμερα εκτιμήσεις η ύφεση για το 2020 θα φτάσει το 10%, Το ερώτημα είναι διπλό:
α. έχετε τα χρηματοδοτικά εργαλεία για να αντιμετωπίσετε την κατάσταση;
β. Τι απαντάτε στην αντιπολίτευση που δεν αποκλείει την επιβολή ενός νέου μνημονίου, έστω και αν δεν έχει τα πολιτικά χαρακτηριστικά της περασμένης περιόδου;
Αυτή η κυλιόμενη κρίση πλήττει τόσο τα εισοδήματα των νοικοκυριών όσο και τον τζίρο στην αγορά και έχει μειώσει σημαντικά την ιδιωτική κατανάλωση. Βλέπουμε όμως “φως στο τούνελ” και προσδοκούμε άμεσα την επάνοδο της οικονομικής λειτουργίας στην πλήρη κανονικότητα. Σήμερα, το συνολικό κόστος της πανδημίας, σε μηνιαία βάση, υπολογίζεται στα 2,7 δισ. ευρώ. Η ελληνική οικονομία και κοινωνία στηρίζονται με πόρους που, στο τέλος Φεβρουαρίου, εκτιμάται ότι θα αγγίζουν τα 30 δισ. ευρώ, για την αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της υγειονομικής κρίσης. Όπως σας προανέφερα, πιστεύω με το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το 2021 και το Ταμείο Ανάκαμψης, η ελληνική οικονομία θα μπορέσει να βγει από αυτή τη πρωτοφανή παγκόσμια κρίση, με τις μικρότερες δυνατές απώλειες, δημιουργώντας παράλληλα μια υψηλή ανθεκτικότητα σε για τις κρίσεις που έρχονται στο μέλλον. Επίσης ας μην ξεχνάμε τη κατά πολύ βελτιωμένη θέση της χωράς μας σε ότι αφορά το δανεισμό από τις διεθνείς αγορές σε σχέση με 2 χρόνια πριν.
Για το δεύτερο σκέλος του ερώτημα σας, έχω να πω ότι η Κυβέρνηση έχει συντεταγμένο σχέδιο για την έξοδο από την κρίση, χωρίς τις μαξιμαλιστικές ρητορικές που χρησιμοποιεί η αντιπολίτευση, η οποία κάνει πολύ εύκολα πολλαπλασιασμούς χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τον τελικό λογαριασμό αυτών. Γίνεται προσεκτική διαχείριση του δημόσιου χρήματος και χρέους και τα περί νέων μνημονίων κινούνται στη σφαίρα της φαντασίας.
Προφανώς γνωρίζετε για την επένδυση με τα γήπεδα γκολφ που ετοιμάζουν επενδυτές στη Δεσφίνα με τη μέθοδο του fasttrack. Σε ποιο σημείο βρισκόμαστε.
Βεβαίως και γνωρίζω την συγκεκριμένη επένδυση και πιστεύω ότι εάν ολοκληρωθεί, θα δώσει εντελώς διαφορετική πνοή στην περιοχή μας. Δεν έχω όμως αναλυτική πληροφόρηση καθώς δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες μου. Επαναλαμβάνω ωστόσο ότι είναι μια εμβληματική επένδυση για τη Φωκίδα και είμαι σίγουρος ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του fasttrack δίνουν την δέουσα σημασία και προτεραιότητα που απαιτείται.
Κατάγεστε από την Ιτέα ενώ είστε εξωκοινοβουλευτικός υφυπουργός. Η ερώτηση είναι αν σας ενδιαφέρει μελλοντικά να διεκδικήσετε θέση στο κοινοβούλιο ή η ενασχόληση σας με την πολιτική είναι μια απλή παρένθεση ;
Ο Πρωθυπουργός με τίμησε αναθέτοντας μου ένα συγκεκριμένο έργο το οποίο και προσπαθώ να φέρω εις πέρας για το καλό του τόπου μας. Είμαι τεχνοκράτης και η δουλειά μου είναι οσχεδιασμός και υλοποίηση αναπτυξιακών στρατηγικών και η σωστή χρηματοδότηση της ανάπτυξης. Ας αφήσουμε την πολιτική στους πολιτικούς ορισμένοι εκ των οποίων, ειδικά της αντιπολίτευσης, θα πρέπει να καταλάβουν ότι μόνο η διαχείριση των προσδοκιών δεν αρκεί για να αναπτυχθεί η χώρα. Χρειάζεται να βλέπουν την αλήθεια κατάματα και να μην ρέπουν προς ανεδαφικές και επικίνδυνες πολίτικες.
Ποιός είναι
Ο Γιάννης Τσακίρης κατέχει πτυχίο Μηχανικού Μεταλλείων από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA) από το Imperial College του Λονδίνου. Ξεκίνησε την καριέρα του στην ΑΕΕ Αργυρομεταλευμάτων & Βαρυτίνης όπου και εργάστηκε για πέντε χρόνια στην παραγωγή, το μάρκετινγκ και τις πωλήσεις, όπου και ήταν υπεύθυνος για τα νέα προϊόντα.
Από το 2000 έως το 2006 ήταν στην ομάδα διοίκησης της Vectis Capital, μια εταιρία κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών με επενδύσεις στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων.
Εντάχθηκε στο Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, του ομίλου της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων το 2006 όπου και κατείχε τη θέση του Principal για τις αναπτυσσόμενες αγορές κεφαλαίων επιχειρηματικού ρίσκου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στη συνέχεια ήταν επικεφαλής Νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Διεύθυνση Επιχειρηματικής Ανάπτυξης, και επικεφαλής της Μονάδας Ειδικών Προγραμμάτων χρηματοδοτήσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων μέσω χρηματοδοτικών προϊόντων. Μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων του ως Υφυπουργού, ήταν προϊστάμενος του τμήματος για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τις χώρες γειτονίας της ΕΕ στη Διεύθυνση του Mandate Management στο κομμάτι του equity.
Από τη μεριά των πρωτοβουλιών για χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, προώθησέ και ανέπτυξε το Equifund για την Ελλάδα, το Western Balkan Enterprise Development & Innovation Facility για τα Δυτικά Βαλκάνια. Το JEREMIE για την Ελλάδα και την Κύπρο, το Portuguese Venture Capital Initiative για την Πορτογαλία, το Grater Anatolia Guarantee Facility για την Τουρκία, το DCFTA Guarantee Facility για Ουκρανία, Γεωργία και Μολδαβία, κλπ.
Έχει μεγάλη εμπειρία στα κεντρικά χρηματοδοτικά εργαλεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ειδικά για μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως και στα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία. Είναι πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Global Energy Efficiency and Renewable Energy Fund (“GEEREF”) το οποίο και είναι μια καινοτόμα σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα στην χρηματοδότηση ενεργειακών projects σε αναδυόμενές αγορές. Δίδαξε στο κρατικό Πανεπιστήμιο του Λουξεμβούργου, στα μεταπτυχιακά προγράμματα και πάνω σε θέματα επιχειρηματικότητας και των επιχειρηματικών συμμετοχών.
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…